torsdag 10 februari 2011

Hoppsi är död

Morgonen startade som vanligt vid sju-tiden genom att lilla H kom in till oss och berättade att det var morgon. Hon vill inte ligga i vår säng och gosa någon längre stund utan hon vill kicka igång dagen med ens. Aston plockades upp ur sin säng på vägen ner. Idag klockan åtta var det bestämt att skadedjursbekämpare skulle komma till oss för att spruta gift inomhus men framförallt utomhus. Det man är mest rädd för är termiter som finns här i faggorna. Det är flera hus som är angripna och de små rackarna tar sig in i husen genom sprickor i betongen. Vårt hus har haft termiter i några lister och det är helt ihåligt där och känns som papper. Tydligen älskar termiter färskt trä. Vi ville inte vara hemma med barnen på dagen efter det att det blivit sprutat även om de försäkrat oss att det inte var farligt för oss människor. Utomhus såg vi att de sprutade gift och när jag såg att de sprutade öven i rabatter förstod jag att vår fina spindel Hoppis skulle stryka med. Imorse tittade jag och Hedvig som vanligt på honom och såg att han fångat en stor insekt i sitt nät under natten. Nu sitter han hopkrupen i ett hörn av nätet och är död. Hedvig tycker att det är hur sorgligt som helst.

Vi stack till vårt bageri Poppies och käkade varsin macka och drack finkaffe medan ghostbusters härjade hemma hos oss. Jädrar i min låda vad gott det var med en riktig latte. Och smörgåsarna var även de suveräna. Hedvig valde en smörgås med ägg och kaviar. Well, varken jag eller Martin äter kaviar men hon betonade att hon älskade kaviar. Jag vet nog vilka det är som har lärt henne att äta den där äckliga smörjan.



Igår var ju en tokig dag eftersom jag skadade min hand. Jag har haft ont i handen under natten och det värker fortfarande i såren. Martin har hjälpt mig att tvätta såren och lägga om med kompresser och tejp. Jag fick expertråd från en sjuksyrra igår via skype hur jag ska ta hand om handen och fick stränga order om att inte bada i pool. Jag har lytt och nu ska jag snart lägga om såren.

Efter frukost drog vidare mot stranden (Hedvig hade sina nya solglasögon på och Martin kunde inte hålla sig för skratt) där vi käkade lunch och badade i havet innan vi begav oss hemåt för siesta i AC. Aston sover så gott i sin säng på eftermiddagen och sover oftast två timmar där. Skönt för honom att slippa värmen en stund och skönt för Hedvig att vara ensamt barn en stund och skönt för mig och Martin att slippa passa busig kille på 10 månader hela tiden. Skönt för alla helt enkelt! Vi roade oss med att läsa, bada i poolen, sola, fika och snacka med morfar på datorn. Vi har skaffat skype och det är ju så kul att se den man pratar med. Hedvig blev väldigt glad över att se morfar som hon längtar så mycket efter även om hon blev konfunderad när han hade mörkt hår och solglasögon på sig. Han hade klätt ut sig klockan åtta på morgonen för att busa med Hedvig. Inte konstigt att H gillar sin morfar. Lite konstigt var det att inte mormor var där för att prata, men det skulle Hedda ordna genom att ringa henne lite senare.


Hedvig pratar med morfar på datorn. Han fick också se när H hoppade från kanten ner i poolen live.




Middag åt vi på Tequila och barnen fick köttbullar. Hedvig beställde med makaroner men det kom in med potatismos. Så kan det vara här. Man får se lite vad det är som kommer in på faten. Inte sällan blir det en överraskning. Nu sitter jag och äter färsk mango och ska återgå till min bok som jag läser. Det är så avkopplande att läsa. Ha en fin dag alla ni som läser och följer oss på vårt äventyr.



Isbjörnshunden som Hedda först var helt säker på var en varg. Praktisk päls har den också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar